Daca lucrati cu campanii de marketing si doriti sa imbunatatiti eficienta paginilor de destinatie sau a strategiilor de emailing, testele A/B sunt solutia pentru problemele dvs. Vrei sa afli mai multe despre eficacitatea sa si cum sa o aplici in munca ta? 

Ce este un test A/B

Cu siguranta ati intrat vreodata pe o pagina web al carei utilizator obisnuit si ati gasit ceva diferit. Si poate cand te-ai intors inauntru nu ai vazut la fel. Ei bine, nu, nu ati innebunit, probabil ca ati fost victima unui  A/B Test, o resursa de optimizare foarte comuna pentru pagini web sau piese publicitare.

Ceea ce permite acest tip de test A/B este tocmai evaluarea modului in care se comporta utilizatorii si care sunt diferentele pe baza unei variabile obiective in fata unei schimbari. Pentru aceasta, se stabileste un grup de control, care sunt cei care navigheaza pe acelasi site web, aplicatie sau piesa publicitara ca intotdeauna si un grup de testare caruia i se aplica modificarea.

Modificarea poate fi un element mic sau un element intreg, de exemplu doua pagini de destinatie complet diferite sau doua bannere complet diferite. Odata terminat testul, nu uitati ca trebuie sa aveti date care au un nivel de incredere semnificativ pentru a considera validul testului, se efectueaza „rularea” si se compara rezultatele.

Ce tipuri de teste A/B poti face?

Cel mai important lucru este sa avem intotdeauna doua versiuni si sa comparam atunci cand incepem un experiment. Cele mai tipice sunt:

  • Testati doua pagini de destinatie complet diferite
  • Testati subiectul unei livrari de e-mail
  • Testeaza oferta pe care o oferim clientilor
  • Testati stimulentele si acceleratoarele de achizitie
  • Testati o copie descriptiva a unui produs
  • Testati distributia continutului
  • Testati culorile resurselor precum butoanele
  • Testati revendicarile si chemati la actiune.

Faptul ca publicul alege unul sau altul va ajuta la imbunatatirea rezultatelor paginii dvs. web, fiind intotdeauna clar variabila care determina experimentul castigator. Exista numeroase instrumente care pot fi folosite pentru a masura conversia acestor teste, principalele Experimente de continut ale Google Analytics sau Visual Website Optimizer, printre altele.

Cum functioneaza testul A/B?

Dupa cum stiti deja, aceasta metoda incearca sa dezvolte doua versiuni ale aceluiasi element care urmeaza sa fie lansat pe piata, cum ar fi testul intre doua pagini de destinatie diferite (una albastra si una verde, de exemplu, cu CTA-uri diferite) , apoi utilizati valorile de variatie si vedeti care functioneaza cel mai bine.

In cadrul acesteia, diferite elemente de comparare a influentei si cu care pot fi efectuate teste A/B, va oferim cateva dintre ele:

  • Textul unei aterizari sau postari si numarul de paragrafe incluse.
  • Culoarea, locatia si dimensiunea CTA-urilor.
  • Descrierea produsului titluri si corpuri.
  • Structura vizuala a web-ului.
  • Tipurile de formulare.
  • Locatia si numarul de imagini de pe paginile produselor.

Efectuarea unui test A/B in strategia ta de marketing digital depinde foarte mult de tipul de pagina pe care o gestionam. De exemplu: nu este acelasi lucru sa cauti noi urmaritori pentru blogul nostru decat sa vinzi un produs intr-un e-commerce.

Cu cateva dintre aceste exemple, ati invatat deja putin mai multe despre cum sa vedeti raspunsul publicului la posibilele schimbari pe care doriti sa le efectuati.

  • Alegeti ce pagina veti modifica si de ce. Nu va fi acelasi lucru sa modifici elemente care alcatuiesc un link decat pagina principala a web-ului. Odata ce ai clar acest lucru, gandeste-te la schimbarile pe care le vei face si de ce le vei face. Pune-te in locul utilizatorului si du-te la experimentare.
  • Faceti un plan al elementelor pe care urmeaza sa le testati si al obiectivelor pe care doriti sa le atingeti cu experimentele.
  • Alegeti un instrument care va permite sa configurati testele pentru a distribui traficul pe care il primeste pagina dvs. catre pagina de control (cea pe care nu ati schimbat-o) si experimentul (unde ati aplicat modificarile). In cazul instrumentelor de email marketing, majoritatea au deja incorporat modulul A/B Testing.

Instrumente pentru testarea A/B

In cazul experimentelor web, este ceva mai complicat, dar aveti diverse resurse pentru a va efectua testele. In unele cazuri, acestea sunt gratuite, precum  Google Analytics, iar altele sunt platite, dar investitia in optimizare este intotdeauna bani bine cheltuiti. Va oferim o lista de instrumente pentru a nu ramane in urma:

Optimizeaza

Optimizely este un instrument care va permite sa programati modificarile pe care doriti sa le faceti propriului site web pentru a vedea cum se schimba experienta.

Panoul de amestecare

Acest instrument va permite sa masurati rezultatele tuturor modificarilor pe care le generati, care include functii de imbunatatire a interactiunii cu utilizatorii dvs. Mixpanel ajuta la construirea mai buna a produsului.

KiSSmetrics

KISSmetrics care va permite sa vedeti actiunile fiecarui vizitator si este mai orientat catre comertul electronic.

Testarea Nelio AB

Nelio A/B Testing este unul dintre cele mai puternice si versatile servicii de optimizare a conversiilor pentru WordPress . Ajuta la definirea, gestionarea si urmarirea experimentelor de testare AB.

Hotjar

Instrumentul Hotjar heatmap este folosit pentru a vedea exact ce fac utilizatorii pe pagina web. Serveste pentru a intelege de ce o pagina de destinatie nu functioneaza , care o face mai bine si de ce si cum interactioneaza utilizatorii cu pagina.

SplitHero

Split Hero este un instrument de testare AB simplu si usor de utilizat pentru WordPress. Se adreseaza in primul rand liber profesionistilor, agentiilor si clientilor acestora.

Thrive Headline Optimizer

Thrive Headline Optimizer este o solutie de imbunatatire a ratei de clic, a timpului pe continut si a derularii. De asemenea, este compatibil cu WooCommerce si poate fi pus pe pilot automat.

AB Press Optimizer

AB Press Optimizer va permite sa creati rapid si usor zeci de versiuni diferite de imagini, butoane, blocuri de continut, formulare si anteturi.

Titlu Experimente gratuite

Titlul Experimente este foarte simplu. Este folosit pentru a testa titlurile si pentru a vedea care dintre ele primeste cele mai multe clicuri. Are o versiune gratuita si una cu plata pentru aproximativ 20 de dolari pe an.

Pagini de destinatie WordPress

Pluginul WordPress Landing Pages a fost creat de aceiasi dezvoltatori ca si WordPress Calls to Action, un alt instrument de testare A/B obligatoriu. Dar, in loc sa testati elemente individuale, puteti efectua teste impartite pe paginile de destinatie in sine. Personalizati sabloanele, urmariti ratele de conversie si chiar rulati teste multivariate daca doriti sa testati mai multe articole simultan.