De ce este istoria navala atat de atractiva? In cadrul marelui boom din istoria militara, unul dintre domeniile care atrage cel mai mult cititorii este razboiul naval. MUNDIARIO analizeaza o duzina de noutati bibliografice legate de diferite perioade istorice care devin cadouri ideale pentru iubitorii de Istorie.

Le vom ordona cronologic incepand de la teribilii si exoticii vikingi pana la cel mai vechi Corp de Marina din lume. De la piratii transformati in amirali in marele contraatac englezesc esuat si redus la tacere, pana la eroii din Pacific. Va fi loc si pentru nave notabile precum El Glorioso sau modernele torpiloare si nave de lupta sau sa ne scufundam intr-o epoca recenta: Marina Vichy, sau putin cunoscuta Marina a Doua Republici.

1. Vikingii. Povestea unui popor razboinic

Insula Lindisfarne Anglia, anul 793. amenintarea dinspre mare: vikingii, un dusman teribil care timp de trei secole avea sa puna in frau taranii, clericii si regii in mare parte din Europa si Orientul Mijlociu:. M. Paloma Chacon descopera cine au fost, de unde au venit si credintele si obiceiurile lor, precum si o scurta descriere a atacurilor lor cele mai teribile si a descoperirilor si asezarilor lor cele mai fructuoase. Demoni pentru unii, aliati utili altora, acesti navigatori pagani inovatori din Scandinavia, care au fost candva pirati, mercenari sau negustori, au fost si fermieri rodi, mesteri priceputi si colonisti innascuti care au extins granitele lumii cunoscute dincolo de Atlantic.

2. Spanioli uitati ai Pacificului / O intreprindere imperiala

Sosirea in Lumea Noua a fost importanta in transformarea Americii de la capatul de est al Asiei la capatul de vest al Europei. Dar intoarcerea lui Elcano in lume ar fi cel mai important fapt global al Modernitatii.

Crespo Frances se scufunda in istoria lui Magellan, Elcano, Gomez de Espinosa si tovarasii sai si a multor alti navigatori uitati care au unit traditia de explorare a Spaniei cu circumnavigatia care a demonstrat rotunjimea pamantului. O expeditie de contributii, atat geografice, cat si culturale si stiintifice, care s-au adaugat la descoperirea ulterioara a tornaviajei de catre Andres de Urdaneta, a creat prima piata globala.

Expeditia de circumnavigatie care a plecat din Sevilla in luna august 1519 a extins, mai mult decat isi putea imagina, limitele lumii cunoscute pana atunci. Din acest motiv, multi alti exploratori i-au urmarit in cautarea accesului din Atlantic spre Pacific atat in ​​nord, cat si in sudul si centrul Americii, traversand Marea Spaniei sau Mar del Sur, asa cum era cunoscut Oceanul Pacific, pornind de la ambele Noua Spanie si Peru, executand explorari indraznete spre stramtoarea Magellan si chiar spre Alaska. Au facut-o neobosit descriind, denumind si cartografiind acea imensitate maritima. 

3. Din 1537: Istoria celui mai vechi Corp de Marina din lume  

Acest eseu acopera de la geneza infanteriei marina create de Carlos V – Vechile Companii ale Marii Napoli – in 1537, pana la participarea infanteriei maritime la operatiuni internationale in 2017. Cinci secole de istorie pe care le sintetizeaza Campelo Gainza combinand descrierea tehnica cu biografiile celor mai remarcabili marinari. Desi exista publicatii despre el, este, fara indoiala, lucrarea de referinta a Corpului Marin Spaniol.

4. Impotriva Armatei. Cea mai mare victorie a Spaniei asupra Angliei

Lucrarea Counter-Armada se refera la necunoscutul si giganticul contraatac naval englez, redus la tacere timp de secole de istoriografia britanica. Luis Gorrochategui a dezvaluit ca planul stralucit intentiona sa distruga navele supravietuitoare ale Armadei Invincibile pentru a lasa Spania fara nave, a cuceri Lisabona si a patrunde in imperiul portughez. Aceasta ar captura flota Indiilor si Anglia ar deveni astfel noul proprietar al Atlanticului. Se explica incapatanarea seculara anglo-saxona de a ascunde si desfigura cea mai mare catastrofa navala de pana acum din istoria Angliei. O carte pe cat de incitanta, pe atat de esentiala, care a marcat un inainte si dupa care este republicata intr-o versiune imbunatatita, corectata si marita. 

5. Gloriosul

Este probabil nava spaniola cel mai cunoscuta astazi pentru controversa declansata dupa scoaterea din Muzeul Naval din Madrid. Gloriosul, de fapt Sfantul Ignatie de Loyola, a jucat in povestea uneia dintre marile fapte ale Marinei Spaniole.Viata acestei nave de la mijlocul secolului al XVIII-lea pretuieste multe dintre ingredientele unui roman: actiune, intriga, calatorie, eroi. , spioni, comori, ascunse. Totusi, nu exista nimic fictiv in aceasta carte, paginile ei sunt rezultatul procesului de cercetare meticulos al lui Agustin Pacheco,  desfasurat de mai bine de un an, in biblioteci spaniole, engleze si americane si arhive . Documentele gasite, majoritatea inedite, au reusit sa incadreze piesele care alcatuiau puzzle-ul unei povesti pline de intraistorii paralele. 

6. Barcelo Torpedo Boat/ O Marina Franceza Oublie

Criza Carolina din 1885 a venit sa dea palma realitatii Marinei Spaniole, orfana de noi unitati in contextul celei de-a doua revolutii industriale, unde navele au devenit invechite chiar inainte de a cadea in apa. 

Din aceasta perspectiva si in fata unui posibil conflict cu Germania lui Otto von Bismarck s-au facut achizitii de urgenta, printre alte unitati, a 4 torpiloare (arme noi in acele vremuri), care au satisfacut postulatele atat de in voga in acei ani. a noii doctrine navale franceze, Jeune Ecol e care a sustinut utilizarea in masa a torpiloarelor pentru a scufunda impresionantele cuirasate. Una dintre aceste torpiloare a fost comandata de la celebrele santiere navale Normand, specialisti in acest tip de nava, rezultand o nava unica in Marina Hispanica, atat pentru faptul ca nu are gemeni, cat si pentru formele sale caracteristice de carena si palnia mutata la tribord.

Barcelo a fost o nava care a avut o viata linistita pe coastele spaniole, patruland in apele Stramtorii, impreuna cu unitati similare, in razboiul din 1898. Dupa razboi, a ajuns sa faca parte din unitatile care erau deja foarte invechite. si s-au dedicat predarii navigatiei si masinilor, urmand sa fie dezmembrati in 1912, dupa ce Armada a fost eliberata.

Santiago Caro include in carte planuri complete la scara, vederi 3D, fise tehnice, harti, fotografii si gravuri, precum si Anexe dedicate armelor si centralei sale. 

7. Kriegsmarine si Regia Marina in razboiul din Pacific

Marina imperiala japoneza nu a fost singura in timpul confruntarii sale navale cu Statele Unite si Imperiul Britanic in timpul razboiului din Pacific. De la inceput, japonezii au fost ajutati de numeroase flotile, atat Kriegsmarine , cat si Regia Marina, care au fost trimise de Germania si Italia in Orientul Indepartat. Al Treilea Reich era deja prezent in oceanele Pacific si Indian cu mult inainte de atacul asupra Pearl Harbor.

Ruben Villamor reaminteste avantajele strategice ale acestor mari; din 1939 nave corsare au traversat aceste latitudini, jucand in vanatoare pe coastele Noii Zeelande, Nauru sau Insulele Seychelles si ducand lupte precum cea a lui Kormoran in largul Australiei. La izbucnirea Razboiului din Pacific, Kriegsmarine a trimis cateva zeci de submarine grupate in „Grupul Monsoon”, care, cooperand cu submersibilele japoneze, au facut ravagii in traficul comercial. Nici italienii nu ar fi lipsit de la numire, iar impreuna cu germanii aveau sa lupte pana la capitularea imperiului japonez. 

8. Al Doilea Razboi Mondial: un studiu tehnic (1921-1945) 

Perioada acoperita de aceasta lucrare merge din 1921, cu un an inainte de semnarea tratatului de la Washington in care se propunea suspendarea constructiei de nave mari si alocarea de tonaj fiecarei puteri, pana in 1945, ultimul an al celui de-al Doilea Razboi Mondial. .

O lucrare care imbina diseminarea cu cercetarea si care ii va multumi atat pe cei care doresc sa inceapa in domeniu, cat si pe cei care au deja un anumit nivel de cunostinte, pe langa faptul ca este una dintre putinele lucrari in limba spaniola, mai ales in ceea ce priveste problemele tehnice . Cartea este formata din 391 de pagini in format soft cover, are si un numar mare de planse si fotografii intr-o editie foarte atenta. 

9. Marina celei de-a doua republici, de Adolfo Morales

Noutatea editurii. Intr-o maniera impartiala si completa si pe baza unor documente necunoscute pana acum, „Marina celei de-a doua republici” se concentreaza pe scenariul complex al unei Spanie cu o pozitie geostrategico-maritima cheie. Lucrarea studiaza modul in care prioritatile politice si economice ale liderilor republicani au afectat in mod inegal forta navala si bazele, organizarea, personalul sau chiar proiectarea unor programe navale care necesitau o viziune pe termen mediu si lung. O mare contributie la una dintre cele mai putin cunoscute subiecte ale perioadei, dar ale carei cunostinte sunt de mare relevanta si cruciale pentru a aprofunda in viitorul curs al razboiului civil spaniol. 

10. Marina Vichy  

Joaquin Ruiz Diez del Corral explica modul in care marina franceza era a patra cea mai puternica din lume la sfarsitul anilor 1930. Dar, in ciuda marii infrangeri pe care Germania a provocat-o Frantei, aceasta nu a fost invinsa. Marina, loiala lui Petain, a fost implicata in noi actiuni navale in cele mai diverse teatre de operatii: batalii sangeroase in Mers el Kebir, Dakar, Djibouti, Diego Suarez, Beirut, Alger sau Casablanca, sau Marina Regala Thai in apele indepartate din Koh Chang, fapte relevante putin cunoscute, a caror poveste ii va fascina nu numai pe cei interesati de subiect.