Uleiurile comestibile sunt un ingredient important in dieta noastra. Si nu trebuie aruncate complet, doar pentru ca contin grasimi. Important este sa inveti sa gatesti corect cu ele.

In ultimii ani, tendinta a fost eliminarea uleiurilor comestibile din dieta. Credinta este ca nu sunt o optiune buna pentru a mentine greutatea. Pe de alta parte, gatitul fara ulei da o aroma diferita preparatelor. Intrebarea este daca uleiurile comestibile sunt cu adevarat daunatoare.

Pentru a putea avea un raspuns la aceasta intrebare, mai jos vom trece in revista, printre alte aspecte, proprietatile uleiurilor comestibile si tipurile pe care le putem gasi.

Grasimile – compusi organici

In termeni generali, grasimile sunt o compozitie de acizi grasi si molecule legate prin atomi de carbon, oxigen si hidrogen. Cu toate acestea, unirea atomilor nu este intotdeauna aceeasi. Prin urmare, ele sunt impartite in grasimi saturate si nesaturate. Acestea din urma sunt impartite in mononesaturate si polinesaturate.

Proprietatile si importanta uleiurilor comestibile

  • Au o functie energetica, deoarece grasimile produc in jur de 9 Kcal/g.
  • Sunt mediul de transport al vitaminelor liposolubile (vitamina A, D, K si E).
  • Ele favorizeaza absorbtia calciului.
  • Actioneaza ca lubrifianti.
  • Sunt un canal de comunicare intre aromele si texturile alimentelor.

Etapele procesului de elaborare a uleiurilor comestibile

Acum vom vedea cum se fac uleiurile vegetale, in linii mari. Procesul consta dintr-o serie de pasi:

  • Receptia semintei: se analizeaza samanta.
  • Depozitare:  semintele sunt pastrate la o umiditate specifica pentru a preveni aparitia ciupercilor si bacteriilor.
  • Extragerea uleiului: se curata, se usuca si se fulge.
  • Rafinarea uleiului: constituie procesul de indepartare a anumitor acizi grasi si de culoare.
  • Modificarea grasimilor: in aceasta etapa se aplica proceduri precum fractionarea, interesterificarea si hidrogenarea. Aceste proceduri ajuta la modificarea compozitiei alimentare a uleiului.
  • Subproduse: sunt obtinute in timpul producerii uleiului, asa este cazul reziduurilor din seminte care pot fi granulate si transformate in fibre.

Tipuri de uleiuri comestibile

Niciun ulei comestibil nu este complet identic cu altul. Fiecare are o compozitie specifica si a fost obtinuta intr-un mod diferit.

Uleiurile comestibile sunt clasificate dupa cum urmeaza, in functie de modul in care sunt obtinute:

  • Proceduri mecanice: care implica cresterea temperaturii si presiunii.
  • Proceduri chimice: in care produse precum solventii sunt utilizati pentru extractia si rafinarea uleiului.

Dar de unde stii ce ulei comestibil sa alegi? Cu cat uleiul este mai pur, cu atat mai bine, deoarece va avea o aciditate mai buna. Etichetele sunt o sabie cu doua taisuri. Ne putem face o idee despre continutul sau, dar nu si despre securitatea in legatura cu acesta.

Acestea sunt principalele uleiuri comestibile.

1. Ulei virgin

Este numele care este dat si uleiului de masline. Este singurul ulei comestibil care nu trece printr-un proces de rafinare chimica. Se obtine mecanic din sucul de masline.

Datorita efectelor sale asupra sanatatii, este unul dintre cele mai recomandate uleiuri pentru dieta. Dupa cum subliniaza o publicatie realizata in 2015 de British Journal of Nutrition,  uleiul de masline contine componente care ar putea avea actiune antihipertensiva, antitrombotica, antioxidanta si antiinflamatoare.

Cu toate acestea, aceste proprietati sunt inca studiate si sunt inca necesare mai multe dovezi pentru a le verifica. In ciuda acestui fapt, la nivel mondial este clasificat ca un ingredient sanatos pentru inima si antiinflamator, ideal pentru orice tip de dieta sanatoasa.

2. Uleiuri amestecate

Uleiul mixt se numeste orice amestec de uleiuri care nu sunt virgine. Sunt uleiuri bogate in acizi polinesaturati . Ele favorizeaza gatitul, deoarece nu se degradeaza usor atunci cand sunt expuse la caldura.

3. Ulei de floarea soarelui, porumb si soia

Sunt pe piata ca „uleiuri cu continut scazut de grasimi”, ceea ce nu este in intregime adevarat, deoarece contin aceleasi calorii ca si alte uleiuri. Totusi, atata timp cat uleiul vegetal nu este gatit, nu are colesterol, deoarece gatitul modifica acizii grasi.

4. Ulei rafinat

Cand un ulei poarta eticheta „rafinat” inseamna ca produsul a fost realizat prin metode chimice. In general, toate uleiurile din seminte trec prin acest proces, indiferent daca pe eticheta apar cuvintele „fin” sau „pur”.

Sfaturi pentru prajirea corecta cu uleiuri comestibile

Este important de precizat ca toate uleiurile comestibile au 100% grasime, dar asta nu inseamna ca nu sunt sanatoase si ca ar trebui sa le eliminam din bucataria noastra. Iata trei sfaturi pentru prajirea corecta cu uleiuri comestibile:

  • Uscati tava foarte bine, pentru a indeparta eventualele reziduuri de ulei.
  • Adaugati mancarea si nu o acoperiti, deoarece aburul modifica compusii uleiului.
  • Se pune uleiul la o temperatura de 180 ºC, deoarece grasimea este evident redusa.

In piata exista uleiuri cu putina aroma, culoare curata si de buna calitate pentru prajit. Uleiurile rafinate nu au contaminantii care sunt extrasi din materiile prime agricole.

Pe de alta parte, procesul de rafinare elimina carotenoizii, care au un aport nutritiv. Dar, de asemenea, mentine tocoferolii. In plus, nu modifica acizii grasi.

Important este sa nu exagerati cu utilizarea uleiurilor comestibile. De asemenea, este indicat sa controlati consumul de grasimi continute in alimente.