Infatisarea unui copil in mijlocul unui ritual din Etiopia, un barbat care poarta fibre textile pe tot corpul, o tanara cu parul suflat in vant si o succesiune de fete si expresii sunt cateva dintre fotografiile castigatoare ale noii editii a International Portrait Photographer of the Year, care alege cele mai bune portrete realizate in ultimul an.

Asa cum se intampla cu o mare parte a concursurilor, temele graviteaza in jurul impactului pandemiei; dar in plus, aceasta editie s-a concentrat pe diversitatea popoarelor planetei.

Desi o mare parte din imaginile castigatoare sunt din culturile africane, exista si fotografii ale decorurilor urbane occidentale si compozitii care amintesc de capodopere ale picturii.

Chipurile singuratatii

Fotografia castigatoare este o compozitie interesanta a lui Forough Yavari, din Brisbane, Australia. Castigatoare a mai multor premii la diverse concursuri, aici a triumfat cu o compozitie de studiu a diferitelor expresii ale aceleiasi femei, ale carei fete se desfasoara ca un corsaj.

„Soledad” este numele fotografiei castigatoare, unde se vad fetele aceleiasi femei reflectand angoasa si melancolia.

Am avut un vis

De asemenea, Yavari a obtinut locul al doilea la categoria Studiu de caractere cu o imagine intitulata „Am avut un vis”.

Referirea este la celebrul discurs al lui Martin Luther King din 1963, iar acesta si-a condensat cuvintele intr-un portret de studio al unei femei de culoare.

Ritualuri in Etiopia

La aceeasi categorie, fotograful Zay Yar Lin, din Myanmar, a castigat premiul I.

Acest profesionist a calatorit in Valea Omo, in Etiopia, unde a realizat mai multe portrete ale tribului Suri.

Printre imaginile castigatoare se numara si ceremonia de initiere a unui copil, cu fata pictata cu puncte albe inconjurate de mainile unor femei cu incheieturile lor decorate cu bratari de bronz.

„Popoarele din Etiopia mentin simboluri importante ale identitatii tribale, cum ar fi vopseaua faciala si corporala, ale caror forme si culori transmit o legatura si un sens puternic intre ele”, explica el.

Tacerea din Bonn

Brian Cassey, din Australia, a realizat un portret tinerei Bonn Mariee care transmite o neliniste latenta.

Fotograful isi descrie modelul ca avand „o curiozitate innascuta”, punand intrebari pana cand, intr-un moment de tacere, Cassey a reusit sa-si traga camera.

Bravo este detaliul parului roscat care se ridica gratios, ajutat cu siguranta de un evantai.

Doar fata

La categoria Mediu, Azim Khan l -a portretizat pe „omul cu fibre de aur”.

Dupa cum explica el, lucratorii din industria derivatelor textile din iuta incarca, de obicei, volume grele de pana la 50 de kilograme, in fabricile de productie.

Pentru aceasta isi folosesc corpul ca transport, unde doar fata lor iese in evidenta printre incurcatura de fibre de iuta aurie.

Compozitii artistice

In Portretele familiilor asezate, Nancy Flammea a castigat unul dintre premii cu imaginea ei „A Silent Connection”.

Nancy Flammea recreeaza adesea estetica maestrilor flamanzi cu portretele si compozitiile sale de familie.

Aceasta imagine face parte dintr-o serie de portrete care recreeaza estetica maestrilor flamanzi si a altor stiluri artistice, creatii care i-au adus si alte premii si nominalizari precum concursurile Premiilor Siena.

Bunicii, coloana vertebrala a familiei

Pe langa fotografiile castigatoare, concursul a realizat o selectie de 101 imagini care reflecta o mare varietate de portrete, care vor face parte dintr-o carte pe care organizatia o va publica.

Una dintre cele mai amuzante compozitii este „Royal Family, Love and the Juggling of Life” de Naomi Reiter.

„Bunicii sunt gardienii celei mai autentice iubiri de familie, care sunt acolo prin greu si subtire. Ea este o sustinatoare aparent fara efort a lumii ei, in timp ce isi hraneste urmasii si nepotii prin calatorii de neimaginat framantare si frica.”

Calatorie in trecut

Guy Bellingham, din Marea Britanie, a folosit tehnici antice de dezvoltare pentru a crea imagini care arata ca si cum ar fi din secolul trecut.

Pentru a face acest lucru, el prelucreaza negativul intr-un colodion umed pe sticla, ceea ce ii confera o estetica si o textura care aminteste de inceputurile fotografiei.

Cu aceasta resursa, aspectul lui Rose, modelul, capata o putere neasteptata.